Hvad er en hhx?

Hvorfor skal jeg vælge hhx?

Hhx er den merkantile studentereksamen med fokus på erhvervslivet og det praksisnære. På hhx lærer du om erhvervslivet, samfundet og økonomi. Vi kobler ting fra dagligdagen med teorien i bøgerne.

Emil_Dias2022_hhx_web22
Flueben-hvid_ikon_100x100
Vi giver dig
Tre år med mening
Hjerte-hvid_ikon_100x100
Stærkt fællesskab
Med 1.400 elever
Placering-hvid_ikon_100x100
Virkelighedsnær
undervisning
Klode-hvid_ikon_100x100
Verden er åben
for videreuddannelse
Hhx dreng 2 med hue
Den merkantile studentereksamen

Hvad er hhx?

Hhx er den merkantile studentereksamen, og ligesom alle andre gymnasiale uddannelser er hhx almendannende og studieforberedende. Det, der gør hhx speciel er, at uddannelsen også er erhvervsrettet.

Studieforberedende
... fordi hhx giver adgang til at læse videre. En hhx er et rigtigt godt afsæt til videregående uddannelser inden for fx økonomi og handel, jura, journalistik, kommunikation, sprog og kultur, men giver dig også mulighed for at videreuddanne dig til politibetjent, lærer eller socialrådgiver.

Almendannende
... fordi du fortsætter med mange af de fag du allerede kender, som er vigtige i forhold til at forstå samfundet og blive klar til videregående uddannelser. Det vil sige dansk, engelsk, samfundsfag, historie, matematik med flere. Herudover kommer merkantile fag som afsætning, virksomhedsøkonomi, jura og international økonomi. Fælles for fagene er, at de har fokus på aktuelle problemstillinger, du skal lære for at udvikle dig og forstå dig selv og den verden vi lever i.

Erhvervsrettet
... fordi du på hhx får en stribe fag, som ruster dig ekstra godt til job og uddannelse inden for erhvervslivet.

Christine2022_hhx_web22
Derfor skal du vælge hhx

Hvorfor skal du vælge hhx?

• Verden er åben
    Med en hhx-hue får du uanede muligheder for videreuddannelse. Vi forbereder dig til at kunne læse videre på universiteter, handelshøjskoler, professionshøjskoler og journalistuddannelser.
  • Vi prioriterer fællesskabet
    Et godt studiemiljø er vigtig for din læring. Derfor har vi fokus på et godt studiemiljø, fordi vi ved, at du lærer bedre, hvis du er glad for at gå på gymnasiet.
  • Spændende studieretninger
    Med otte forskellige studieretninger og 22 valgfag kan du tone din uddannelse ud fra dine interesser og drømme for fremtiden.
Cases

Hør vores elever fortælle om hhx

Camilla Vedel Hansen_hhx_testamonial (2)

Det sociale samvær er megagodt. Fx Five-a-side gør rigtig meget for at man lærer hinanden bedre at kende i klassen. Men man kommer også ud blandt de andre på gymnasiet på en lidt anden måde end i hverdagen.

Camilla Vedel Hansen, Økonomi & samfundslinjen

Mathias Brems_hhx_testamonial

Hhx på Tietgenskolen er fællesskab, fede fag og praksisnær undervisning

Mathias Brems, Eliteidrætslinjen

Philip Rieper Sørensen_hhx_testamonial

Lærerne er rigtig dygtige til at formidle stoffet. Specielt i de merkantile fag som afsætning, virksomhedsøkonomi og markedskommunikation. De går det virkelighedsnært.

Philip Rieper Sørensen

Har du spørgsmål?