Skal du starte på hhx?

hhx_piger-med-hue
Adgangskrav fra 9. klasse

Du kan starte på hhx, hvis du

• har søgt ind på uddannelsen rettidigt til det skoleår du ønsker at starte
  • er vurderet uddannelsesparat med mindst 5,0 i gennemsnit af alle afsluttende standpunktskarakterer i 9. klasse
  • har modtaget prøveforberedende undervisning i andet fremmedsprog fx tysk eller fransk fra 5. til 9. klasse
  • har aflagt folkeskolens obligatoriske prøver efter 9. klasse
  • har bestået folkeskolens afgangseksamen
  • har et gennemsnit på mindst 5,0 i gennemsnit af karaktererne i de lovbundne prøver i dansk, matematik, engelsk og fællesprøver i fysik/kemi, biologi og geografi ved folkeskolens afgangseksamen
Hhx dreng med hue
Adgangskrav fra 10. klasse

Du kan starte på hhx, hvis du

• har modtaget undervisning i dansk, engelsk og matematik
  • har aflagt enten 9. eller 10. klasseprøver i fagene dansk, engelsk og matematik
hhx_elev-pc
Vi glæder os til at se dig!
Er du elev i 9. eller 10. klasse, skal du søge om optagelse via www.optagelse.dk. Ansøgningsfristen er 1. marts. Når du søger om optagelse skal du vedlægge en studievalgsportfolio - det er et skema med dine refleksioner over de vejledningsaktiviteter, som du har deltaget i.
Optagelsesprøve
Er du vurderet ikke-uddannelsesparat?
Hvis du er vurderet ikke-uddannelsesparat, får du hjælp til ansøgningen af din UU-vejleder. Du vil blive indkaldt til en optagelsesprøve og en optagelsessamtale og består du optagelsesprøven, bliver du tilbudt en plads på skolen, hvis der er plads.
Hvem skal til optagelsesprøve?
  • ansøgere, der er vurderet ikke-uddannelsesparate ved den afsluttende uddannelsesparathedsvurdering
  • ansøgere, der har søgt om optagelse for sent, såfremt der stadig er mulighed for at gå til optagelsesprøve
  • ansøgere fra prøvefri skoler
  • ansøgere, der ikke har 2. fremmedsprog fra folkeskolen
  • ansøgere, der søger en tre-årig gymnasial uddannelse efter 10. klasse, og ikke har aflagt alle obligatoriske prøver ved afslutningen af 9. klasse
  • ansøgere til de tre-årige gymnasiale uddannelser, der søger om optagelse mere end to år efter afslutningen af 9. klasse og mere end et år efter afslutningen af 10. klasse
  • ansøgere, der ikke består folkeskolens afgangseksamen
  • ansøgere, som får et karaktergennemsnit på mindre end 2,0 af de lovbundne prøver
  • ansøgere, der var syge til eller udeblev fra 1. optagelsesprøve
  • ansøgere, som ikke bestod 1. optagelsesprøve, og som vil benytte muligheden for at aflægge 2. prøveforsøg.
Hvilke fag skal jeg til prøve i?

Optagelsesprøven er en skriftlig prøve som varer 4 timer. Der er opgaver inden for fagene:

• Dansk
  • Matematik
  • Engelsk
  • Fysik/kemi

Prøven bedømmes med 'bestået' eller 'ikke-bestået'.

Hvad sker der til optagelsessamtalen?

Optagelsessamtalen afholdes, når vi har resultatet af optagelsesprøven. Du vil få datoen for samtalen, når du møder til optagelsesprøven.

Samtalen tager udgangspunkt i:

• Resultatet af den skriftlige optagelsesprøve
  • ​Resultatet af den seneste uddannelsesparathedsvurdering
  • Din studievalgsportfolio

At du består den skriftlige del af optagelsesprøven, er altså ikke i sig selv nok til at blive optaget.

Hvad sker der med min ansøgning, hvis jeg ikke består?

Hvis du ikke består optagelsesprøven til hhx kan du heller ikke søge optagelse på andre gymnasiale uddannelser i det skole år. Din ansøgning bliver automatisk sendt videre til dit næste uddannelsesønske med andre adgangskrav på din prioriteringsliste. Hvis du ikke har flere uddannelsesønsker på din prioriteringsliste eller kun har søgt gymnasiale uddannelser, bliver du kontaktet af en UU-vejleder, så I sammen kan udarbejde en ny uddannelsesplan.

Brug for hjælp?

Kontakt en studievejleder