Studieretning: Global studies

Economics & marketing

Vil du have internationale og kulturelle kompetencer, der forbereder dig på en karriere i udlandet? Eller drømmer du om en engelsksproget videregående uddannelse? Så er vores engelsksprogede studieretning Global Studies lige noget for dig.

Klara-Mathisen_Nikolaj-Holbeck22_hhx(4)
Megafon-hvid_ikon_100x100
Markedsføring
Forstå købsadfærd og målgrupper
Graf-hvid_ikon_100x100
Økonomi
Med et internationalt udsyn
Taleboble-hvid_ikon_100x100
Engelsksproget
Undervisning og afleveringer
Klode-hvid_ikon_100x100
Oplev verden
Studierejser
glade hhx-studenter 2023
Economics A - Marketing A

Global Studies

Global Studies er for dig, der har lyst til at smage på den store verden - og som samtidig er optaget af økonomi og handel. For dig, der tænder på det globale og som drømmer om en karriere i overhalingsbanen, hvor blikket løfter sig fra det danske smørhul.

Studieretningen åbner op for et hav af videreuddannelsesmuligheder. Mange af vores elever vælger at læse videre på et udenlandsk universitet, hvor undervisningen foregår på engelsk. Du kan læse økonomi, samfundsfag, kommunikation, sprog, journalistik eller jura på universitetet eller videreuddanne dig indenfor administration, handel, bygningskonstruktion eller grafisk produktion på et erhvervsakademi.  Verden ligger åben!

Studieretning: Global studies

Hør vores elever fortælle

Line Juulsmose_hhx_testamonial

Det sociale sammenhold på gymnasiet er supergodt. Jeg har masser af venner i min klasse og i min sprogklasse.

Line Juulsmose

Emilie Petersen_hhx_testamonial (2)

Jeg har valgt Global studies på engelsk fordi jeg gerne vil læse på et universitet i udlandet.

Emilie Petersen

Martin Zdychavsky_hhx_testamoial

Undervisningen på hhx er virkelighedsnær. Underviserne er helt vildt gode til at tage virkeligheden med ind i klasselokalerne. Det gør at jeg forstår tingene meget bedre.

Martin Zdychavsky

Hhx-studenter til dimission 2023
Vi giver dig tre år med mening

Indhold på Global Studies

På Global Studies foregår undervisningen i de fleste fag på engelsk. Du skal således være god til engelsk og/eller brænde for engelsk for at søge om optagelse på denne linje. Du skal som minimum kunne tale frit, men ikke fejlfrit engelsk. Du skal samtidig være indstillet på en udfordrende uddannelse. Mange vil nok opfatte denne linje som ’sværere’ end den ’almindelige’ hhx-uddannelse, fordi lærebøger, materialer, skriftlige afleveringer, projekter, diskussioner i klassen og undervisningen foregår på engelsk fra dag 1. Til gengæld får du nogle internationale og kulturelle kompetencer, der forbereder dig på en karriere i udlandet eller til videreuddannelse f.eks. på engelsksprogede videregående uddannelser.

Udenlandsrejser
På Global Studies forsøger vi at gøre dig til en bevidst borger i EU, idet vi arbejder med nationale og internationale demokratier. Vi gør fagene mere virkelighedsnære ved at besøge en europæisk storby som for eksempel Bruxelles i 1.g. I 3.g skal du 14 dage til USA i uge 41 og 42. Her besøger vi kulturelle seværdigheder, er på virksomhedsbesøg og har forlagt undervisning i form af foredrag og vejledning. Du skal regne med at du skal regne med at bruge ca. 5.000 kr. i 1.g og 15.000 kr. i 3.g på rejseaktiviteter.

Vi arbejder løbende for, at skabe kontakter rundt om i verden således at rejserne af og til er med besøg på en skole og evt. homestay.

Obligatoriske fag, studieretningsfag og valgfag
Fag på Global studies
På studieretningen Global studie skal du have en række obligatoriske fag sammen med dine to studieretningsfag. Du kan allerede i 2.g tone din uddannelse, så den passer til dine drømme, med en række valgfag på C, B eller A-niveau.
Obligatoriske fag

En stor del af din hhx-uddannelse består af obligatoriske fag. Niveauerne kan være forskellige alt efter, hvilken studieretning du vælger, men alle, som tager en hhx skal have følgende obligatoriske fag:

• Dansk A
  • Engelsk A
  • Afsætning B
  • Virksomhedsøkonomi B
  • Historie B
  • International økonomi B
  • Matematik B
  • Samfundsfag C
  • Erhvervsjura C
  • Informatik C

+ 2. fremmedsprog, hvor du skal vælge et af disse:

• Fransk A
  • Spansk A
  • Tysk B
Studieretninger

Studieretningsfag er de to A-fag, som definerer studieretningen. På Global studies er studieretningsfagene:

• Afsætning A
  • International økonomi A
Valgfag

Du kan bruge valgfag til at tone din hhx-uddannelse ud fra hvad du synes er spændende og hvilke niveauer du vil ende ud med efter 3 år. Antallet af og niveauet på dine valgfag afhænger af din studieretning og dit 2. fremmedsprog.

A-niveau

Global studies hhx-studieretning
Bliv klogere på studieretningen
Global studies
Se videoen om studieretningen Global studies. Her fortæller vores elever på engelsk lidt om, hvorfor de har valg studieretningen, hvad de lærer og hvad de vil bruge Global studies til når de er færdige med hhx.
play button
Afspil hele videoen