Studieretning: Marketing

Afsætning og virksomhedsøkonomi

Drømmer du om en uddannelse og karriere inden for marketing, kommunikation eller økonomi? Vil du lære marketingdiciplinen helt fra bunden? Så er studieretningen Marketing lige noget for dig.

Emil_Dias2022_hhx_web22
Megafon-hvid_ikon_100x100
Markedsføring
Forstå købsadfærd og målgrupper
Graf-hvid_ikon_100x100
Og budgetter i en virksomhed
Placering-hvid_ikon_100x100
Virkelighedsnært
Kobler teori med praksis
Hjerte-hvid_ikon_100x100
Vi giver dig
tre år med mening
Hvad kan du bruge studieretningen til?

Marketing

Studieretningen Marketing er for dig, der vil vide mere om markedsføring, kommunikation  og økonomi.

Studieretningen Marketing åbner op for et hav af videreuddannelsesmuligheder. Du kan læse økonomi, samfundsfag, kommunikation, sprog, journalistik eller jura på universitetet eller videreuddanne dig indenfor administration, handel, bygningskonstruktion eller grafisk produktion på et erhvervsakademi. Verden ligger åben!

Studieretning: Marketing

Hør vores elever fortælle

Malte Baunsgaard_hhx_testaminial

Jeg har valgt hhx fordi jeg synes fagene er meget virkelighedsnære. Og generelt er det vi lærer, bare noget vi kan bruge i virkeligheden og noget som jeg vil bruge i fremtiden.

Malte Baunsgaard

Philip Rieper Sørensen_hhx_testamonial

Jeg er helt vild med afsætning, som jeg har på A-niveau sammen med virksomhedsøkonomi. Fagene fungerer absolut bedst når vi går ned og tager temperaturen på, hvordan tingene ser ud lige nu. Det er den måde jeg lærer allerbedst på.

Philip Rieper Sørensen

Line Krag Biernat_hhx_testamonial

Jeg har valgt Marketing-retningen fordi jeg gerne vil arbejde inden for handel og business. Studieretningen giver mig viden om markedsføring og økonomi, så jeg føler jeg er i gang med at forberede mig til min fremtidige karriere.

Line Krag Biernat

Indhold på studieretningen

Vi giver dig tre år med mening

I løbet af alle tre år vil du komme til at besøge virksomheder og høre oplæg om marketing. Vi får besøg af tidligere elever, som nu læser videre inden for marketingbranchen. Alt sammen for at ruste dig til dit videre liv og karriere.

Som en del af uddannelsen vil der - spredt henover de tre år - være temauger, casearbejde og større opgaver, hvor de to studieretningsfag: afsætning og virksomhedsøkonomi, går sammen og lader dig arbejde med aktuelle og virkelighedsnære udfordringer hentet fra erhvervslivet.

Henover de tre år fokuserer vi bl.a. på:

• Metode og markedsanalyse
  • Forretningsmodeller
  • Omverdensforhold
  • Købsadfærd
  • Konkurrenceforhold
  • Strategi og værdier
  • Valg af målgruppe og position på markedet
  • Metode og markedsanalyse
Obligatoriske fag, studieretningsfag og valgfag
Fag på Marketing
På studieretningen Marketing skal du have en række obligatoriske fag sammen med dine to studieretningsfag. Du kan allerede i 2.g tone din uddannelse, så den passer til dine drømme, med en række valgfag på C, B eller A-niveau.
Obligatoriske fag

En stor del af din hhx-uddannelse består af obligatoriske fag. Niveauerne kan være forskellige alt efter, hvilken studieretning du vælger, men alle, som tager en hhx skal have følgende obligatoriske fag:

• Dansk A
  • Engelsk A
  • Afsætning B
  • Virksomhedsøkonomi B
  • Historie B
  • International økonomi B
  • Matematik B
  • Samfundsfag C
  • Erhvervsjura C
  • Informatik C

+ 2. fremmedsprog, hvor du skal vælge et af disse:

• Fransk A
  • Spansk A
  • Tysk B
Studieretningsfag

Studieretningsfag er de to A-fag, som definerer studieretningen. På Marketing er studieretningsfagene:

• Afsætning A
  • Virksomhedsøkonomi A
Valgfag

Du kan bruge valgfag til at tone din hhx-uddannelse ud fra hvad du synes er spændende og hvilke niveauer du vil ende ud med efter 3 år. Antallet af og niveauet på dine valgfag afhænger af din studieretning og dit 2. fremmedsprog.

A-niveau

Marketing hhx-studieretning
Bliv klogere på studieretningen
Marketing
Se videoen om studieretningen Marketing. Her fortæller vores elever lidt om, hvorfor de har valg studieretningen, hvad de lærer og hvad de vil bruge Marketing til når de er færdige med hhx.
play button
Afspil hele videoen