Studieretning: Matematik & økonomi

Matematik og virksomhedsøkonomi

Vil du vide mere om virksomheders budgetter, regnskaber og nøgletal? Vil du lære hvordan samfundsudviklingen og den globale udvikling har indflydelse på hvordan en virksomhed styres?

Lukas-Westphael2022_hhx(1)
Lommeregner-hvid_ikon_100x100
Matematik
Teori og metode
Graf-hvid_ikon_100x100
Med et internationalt udsyn
Klode-hvid_ikon_100x100
Praksisnær
Kobler teori med praksis
Hjerte-hvid_ikon_100x100
Fællesskab
Få 1400 nye venner
Hvad kan du bruge studieretningen til?

Matematik & økonomi

Studieretningen Matematik & økonomi er for dig, der gerne vil arbejde videre med den matematik du har lært i folkeskolen og samtidig udvide din matematiske tankegang med fx procentregning, ligninger og integralregning. Du kommer også til at arbejde med og forstå økonomi i en virksomhed ved fx at analysere budgetter og regnskaber.

Matematik & økonomi åbner op for et hav af efteruddannelsesmuligheder.  Du kan læse økonomi, matematik, jura, samfundsfag eller kommunikation på universitetet eller videreuddanne dig indenfor administration, handel eller bygningskonstruktion på et erhvervsakademi. Verden ligger åben!

Studieretning: Finans

Hør vores elever fortælle

Lukas Spillemose_hhx_testamonial

Jeg har valgt Matematik & økonomi som studieretning fordi vi har faget finansiering, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at have. Og så har vi matematik A, om er et krav på rigtig mange uddannelser - fx økonomi.

Lukas Spillemose

Frederik Stensdal_hhx_testamonial (2)

Vi arbejder med rigtig mange virkelighedsnære og højaktuelle cases fra forskellige virksomheder og forskellige lande. På den måde ser vi et sammenspil mellem vores fag og det der sker i samfundet.

Frederik Stensdal

Sophia Helene Hüttmann_hhx_testamonial (2)

På hhx lærer man ting, som rent faktisk sker lige nu. Man lærer om aktuelle ting, og ting man 100% vil kunne bruge i arbejdslivet.

Sophia Helene Hüttmann

Vi giver dig tre år med mening

Indhold på Matematik & økonomi

Studieretningen Matematik & økonomi sætter fokus på matematik og regnskab. På de tre år vil du komme til at arbejde med matematiske modeller, regnskabsanalyse og nøgletal i en virksomhed.

Obligatoriske fag, studieretningsfag og valgfag
Fag på Matematik & økonomi
På studieretningen Matematik & økonomi skal du have en række obligatoriske fag sammen med dine to studieretningsfag. Du kan allerede i 2.g tone din uddannelse, så den passer til dine drømme, med en række valgfag på C, B eller A-niveau.
Obligatoriske fag

En stor del af din hhx-uddannelse består af obligatoriske fag. Niveauerne kan være forskellige alt efter, hvilken studieretning du vælger, men alle, som tager en hhx skal have følgende obligatoriske fag:

• Dansk A
  • Engelsk A
  • Afsætning B
  • Virksomhedsøkonomi B
  • Historie B
  • International økonomi B
  • Matematik B
  • Samfundsfag C
  • Erhvervsjura C
  • Informatik C

+ 2. fremmedsprog, hvor du skal vælge et af disse:

• Fransk A
  • Spansk A
  • Tysk B
Studieretningsfag

Studieretningsfag er de to A-fag, som definerer studieretningen. På Finans er studieretningsfagene:

• Virksomhedsøkonomi A
  • Matematik A
Valgfag

Du kan bruge valgfag til at tone din hhx-uddannelse ud fra hvad du synes er spændende og hvilke niveauer du vil ende ud med efter 3 år. Antallet af og niveauet på dine valgfag afhænger af din studieretning og dit 2. fremmedsprog.

A-niveau

Matematik & økonomi – hhx-studieretning
Bliv klogere på studieretningen
Matematik & økonomi
Se videoen om studieretningen Matematik & økonomi. Her fortæller vores elever lidt om, hvorfor de har valg studieretningen og hvad de lærer.
play button
Afspil hele videoen