Mobning er et fælles problem, som vi alle har ansvar for at forebygge og reagere på. Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Vi tolererer ikke mobning i nogen form.
Vores elever skal leve op til gymnasiets værdier, hvoraf særligt værdien om individet i fællesskabet beskrives nærmere i følgende 5 leveregler:
Som elev på gymnasiet skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance overfor både elever og medarbejdere. Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.
Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Vi tolererer ikke mobning i nogen form.
Mobning er et fælles problem, som alle på gymnasiet har ansvar for at forebygge og reagere på.
Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare.
Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM) definerer mobning således:
Eksempler på digital mobning er:
Hvad sker der ved anmeldelser fra elever, der føler sig mobbet, eller ved anmeldelser fra elever, der er vidne til mobning af andre på skolen?
Da sagerne kan være meget forskellige, vil handleplanen udarbejdes individuelt for den enkelte elev.
Der er i regi af Dansk Center for Undervisningsmiljø oprettet en klageinstans for mobbeofre. Her kan eleverne selv tilgå en anvisning til, hvordan de skal forholde sig i tilfældet af oplevet mobning.