Studieretning: Globale studier

International økonomi og afsætning

Er du optaget af økonomi og handel? Drømmer du om at arbejde i udlandet eller i en international organisation? Vil du blive klogere på sprog og andre kulturer? Så er Globale studier lige studieretningen for dig.

Klara-Mathisen22_hhx(3)
Megafon-hvid_ikon_100x100
Markedsføring
Forstå købsadfærd og målgrupper
Graf-hvid_ikon_100x100
Økonomi
Med et internationalt udsyn
Taleboble-hvid_ikon_100x100
Kulturforståelse
Forstå verden
Klode-hvid_ikon_100x100
Oplev verden
Med studierejser
241741991_10165381839540007_3177721045068010114_n
Hvad kan du bruge studieretningen til?

Globale studier

Globale Studier er for dig, der drømmer om en karriere i udlandet eller om at arbejde i en international virksomhed.

Studieretningen åbner op for et hav af videreuddannelsesmuligheder. Du kan læse økonomi, samfundsfag, kommunikation, sprog, journalistik eller jura på universitetet eller videreuddanne dig indenfor administration, handel, bygningskonstruktion eller grafisk produktion på et erhvervsakademi. Verden ligger åben!

Studieretning: Globale studier

Hør vores elever fortælle

Sophia Helene Hüttmann_hhx_testamonial (2)

Man lærer ting, som rent faktisk sker lige nu. Man lærer om aktuelle ting, og ting som man 100% vil kunne bruge i arbejdslivet.

Sophia Helene Hüttmann

Noah Skov Cohen_hhx_testamonial (2)

Det specielle vi Globale studier er, at man føler man arbejder mere internationalt og man får en bredere forståelse for, hvad økonomi er internationalt og ikke kun nationalt.

Noah Skov Cohen

Philip Rieper Sørensen_hhx_testamonial

Lærerne er rigtig dygtige til at formidle læring. Specielt på de merkantile fag som afsætning, virksomhedsøkonomi og markedskommunikation - det bliver virkelighedsnært.

Philip Rieper Sørensen

To glade piger_2018_hhx
Indhold på studieretningen

Globale studier

På denne studieretning er fokus rettet mod forståelsen for andre kulturer, sprog og levevilkår. Du får gennem din studietid rig lejlighed at pakke kufferten.

1.g
På Globale studier forsøger vi at gøre dig til en bevidst borger i EU, idet vi arbejder med nationale og internationale demokratier. Vi gør fagene mere virkelighedsnære ved at tage virkeligheden med ind i klasselokalet og andre gange tager vi undervisningen med ud i verden og besøger Bruxelles, Strasbourg eller en anden europæisk storby. For eksempel har vi besøgt NATOs hovedkvarter og EU-parlamentet og Europa-Kommissionen. Vi arbejder løbende for at skabe kontakter rundt om i verden således, at rejserne af og til er med besøg på en skole og med evt. homestay.

3.g
I 3. g rejses der igen. Rejsen går til en destination som kan være med til at løfte klassens internationale perspektiv. Det kunne være Dublin, Hamborg, Edinburgh, Frankfurt eller tilsvarende. Vi arbejder løbende for, at skabe kontakter rundt om i verden således at rejserne af og til er med besøg på en skole og evt. homestay.

Rejsen afvikles I uge 41 og 42. Ikke sikkert at hele uge 42 kommer i anvendelse, men man skal forvente at bruge en del af den alt efter den aktuelle planlægning.

Du skal påregne, at der er egenbetaling for rejseaktiviteterne.

hhx_elever
Vil du tage din hhx delvist på engelsk?
Global Studies er den delvis engelsksprogede version af studieretningen Globale Studier og er er for dig, der har lyst til at smage på den store verden. På Global Studies foregår undervisningen i de fleste fag på engelsk. Du skal således være god til engelsk og/eller brænde for engelsk for at søge om optagelse på denne linje.
Obligatoriske fag, studieretningsfag og valgfag
Fag på Globale studier
På studieretningen Globale studier skal du have en række obligatoriske fag sammen med dine to studieretningsfag. Du kan allerede i 2.g tone din uddannelse, så den passer til dine drømme, med en række valgfag på C, B eller A-niveau.

En stor del af din hhx-uddannelse består af obligatoriske fag. Niveauerne kan være forskellige alt efter, hvilken studieretning du vælger, men alle, som tager en hhx skal have følgende obligatoriske fag:

• Dansk A
  • Engelsk A
  • Afsætning B
  • Virksomhedsøkonomi B
  • Historie B
  • International økonomi B
  • Matematik B
  • Samfundsfag C
  • Erhvervsjura C
  • Informatik C

+ 2. fremmedsprog, hvor du skal vælge et af disse:

• Fransk A
  • Spansk A
  • Tysk B
Studieretningsfag

Studieretningsfag er de to A-fag, som definerer studieretningen. På Marketing er studieretningsfagene:

• Afsætning A
  • International økonomi A
Valgfag

Du kan bruge valgfag til at tone din hhx-uddannelse ud fra hvad du synes er spændende og hvilke niveauer du vil ende ud med efter 3 år. Antallet af og niveauet på dine valgfag afhænger af din studieretning og dit 2. fremmedsprog.

A-niveau

Globale studier hhx-studieretning
Bliv klogere på studieretningen
Globale studier
Se videoen om studieretningen Globale studier. Her fortæller vores elever lidt om, hvorfor de har valg studieretningen, hvad de lærer og hvad de vil bruge Marketing til når de er færdige med hhx.

Kontakt en studievejleder

Annette Bech Morgen