Årets Læreplads 2016

Exodraft er Årets Læreplads 2016

Exodraft er med kapløbet om at blive Årets Læreplads i Danmark

20-årige Rasmus Biller Dues er EUX-elev fra Tietgen Business, og han startede tidligere på året som kontorelev i røgsugervirksomheden Exodraft i Odense. For nylig indstillede han virksomheden til titlen Årets Læreplads på Tietgen.

Nu har Exodraft vundet, og virksomheden er således med i kapløbet om at blive Årets Læreplads i Danmark, som Danske Erhvervsskoler står bag.

- Jeg indstillede virksomheden, fordi jeg synes, at den er et mønstereksempel på, hvordan man skaber en rigtig god læreplads, hvor det både er virksomheden og eleven, der vinder på samarbejdet, siger Rasmus Biller Due, der tog hul på sin læreplads i februar.

En del af holdet
Kontoreleven lægger ikke skjul på, at han var skeptisk, da han startede. Han skulle ind i en medarbejdergruppe, som var noget ældre end han selv, og han var spændt på, om han overhovedet ville få tildelt opgaver, som kunne udvikle ham. Al skepsis blev gjort til skamme.

- Da jeg startede, blev jeg den første dag vist rundt i virksomheden og hilste på alle medarbejderne. Samtidig fik jeg hurtigt tildelt opgaver med

Årets Læreplads 2016

ansvar. Det betød, at jeg følte mig velkommen og en del af holdet fra dag ét, og det har gjort, at jeg er vokset både fagligt og personligt, siger Rasmus Biller Due.

Hos Exodraft vidste man ikke, at kontoreleven havde indstillet virksomheden til Årets Læreplads. Bo Søgaard Holbech, der er regnskabschef, og som står for oplæringen af Rasmus Biller Due, er både overrasket og stolt.

- Vi har hele tiden været meget afklarede med, at hvis vi skal tage en elev ind, så skal vi gøre det ordentligt. Vi skal sørge for, at eleven får tildelt opgaver, som både lægger nye lag til fagligheden og samtidig skaber reel værdi for os. Begge dele er vi lykkedes med, siger Bo Søgaard Holbech og retter en appel til de virksomheder, der holder igen med at etablere lærepladser.

- Har man opgaverne, så kan det være en fantastisk berigelse at få en ung elev ind i virksomheden. Villigheden til at lære er stor, og det betyder, at man som virksomhed kan være med til at præge fremtidens arbejdskraft, samtidig med at eleven hjælper med at løse nogle opgaver her og nu, siger Bo Søgaard Holbech.

ECOStyle_ÅL2017_vinder_web22