Årets Læreplads 2023

Vinderfoto
Samlet
Årets Læreplads 2023

En dag med fokus på virksomheder, som gør det godt for vores elever

Ved et stort event på Stoms Pakhus fejrede vi onsdag d. 4. oktober de virksomheder, som gør det ekstra god for vores elever under deres elevtid.

På TietgenSkolen finder vi hvert år en vinder inden for vores fem uddannelsesområder, og hylder alle de indstillede virksomheder. Det er eleverne ude i virksomhederne, som selv indstiller deres lærepladser til titlen som Årets Læreplads på TietgenSkolen.

På Storms Pakhus i Odense kårede vi Årets Læreplads inden for vores fem uddannelsesområder:

• Handel
  • Kontor
  • Detail
  • Event
  • Offentlig administration

Kåringen sker på baggrund af indstillinger fra elever, som har skrevet og fortalt, hvorfor lige netop deres elevvirksomhed skal kåres som Årets Læreplads. Foruden en vinder i hver af de fem kategorier kårer vi også en samlet vinder, som går videre til den nationale konkurrence.

Og vinderne i 2023 er...

SuperBrugsen Ørbæk - Detail arrow

SuperBrugsen Ørbæk er indstillet af salgselev Pernille Erlandsen.

Er ‘kærlighed ved første blik’ mulig på en arbejdsplads? Spørg Pernille Erlandsen, og svaret er et rungende ja! Hendes rejse hos SuperBrugsen Ørbæk er en fortælling om øjeblikkelig tilhørsforhold og arbejdsglæde. Fra det øjeblik Pernille trådte ind ad døren, vidste hun, at hun havde fundet sin plads – en følelse af at høre til, der kun voksede med hver dag.

Ansvar og frihed i sit arbejde
I SuperBrugsen Ørbæk handler det om mere end blot varemodtagelse og kundebetjening. Pernille fremhæver i sin anbefaling, at hun har modtaget betydelige ansvarsområder og udfordringer, som har medført anerkendelse af hendes indsats.

Lykke & Co - Event arrow

Lykke & CO er indstillet af eventelev Laura Keinicke.

Jeg glæder mig til at stå op kl. 03:45
Hvordan kan man glæde sig til at stå op midt om natten? Det kan man, hvis man har en læreplads som Laura. Hun arbejder hos Lykke & Co, et eventfirma, der laver alt fra børnefødselsdage til firmafester. Hun har været med til over 70 arrangementer, hvor hun har skabt glæde og underholdning for mange mennesker. Hun er vild med sit arbejde.

Drømme-lærepladsen
I sin indstilling fortæller Laura også, at hun har fundet sin drømme-læreplads hos Lykke & Co. Hun roser sine kollegaer, som hun kalder sin lille familie. Hun arbejder ikke for pengene, men fordi hun elsker det, hun laver. Hun er så taknemlig og rørt, at hun får tårer i øjnene. Det er tydeligt, at Laura har fundet sin passion hos Lykke & Co.

BG Burcharth - Handel arrow

BG Burcharth er indstillet af handelselev Jonas Karstad.

Hvordan ville du have det, hvis du kunne vælge ni valgfag, få gratis massage og spille dart med dine kolleger i pauserne?

Det er lige præcis det, Jonas Karstad får lov til som elev hos BG Burcharth. Han mener nemlig, at han har fundet den fedeste læreplads i hele Danmark. Her bliver han taget alvorligt og får masser af udfordringer og ansvar. Han arbejder sammen med sin chef Marie, som er en sej læremester, der deler ud af sin viden og stoler på Jonas’ evner. Han lærer alt om tekniske artikler, som han skal sælge til kunderne. Han kommer også rundt i de forskellige afdelinger og grupper i koncernen, så han får et godt overblik over hele forretningen.

I sin indstilling skriver Jonas, at det bedste ved at være elev hos BG Burcharth er det sociale liv. Her er alle venlige og hjælpsomme, og der er altid tid til at hygge sig sammen. Der er fælles morgenbrød om fredagen, sommerfest, foredrag med kendte personer og meget mere. Jonas føler sig som en del af en stor familie, hvor alle har øje for hinanden.

Foruden titlen i kategorien "handel", så tog BG Burcharth også titlen som Årets Læreplads - stort tillykke!

Umbraco A/S - Kontor arrow

Umbraco A/S er indstillet af kontorelev Jonas Wrebel.

Første arbejdsdag

Det første rigtige møde med sin afdeling foregik med fælles morgenmad. Her var der stort fokus på, at Jonas kom godt i gang og at han fik mødt så mange kolleger som muligt. Som Jonas skriver i sin indstilling "Samtidig var der en rigtig rar følelse, når man mødte ind på kontoret om morgenen - en følelse af forventning og ansvar, men også en samhørighed.".

Fokus på faglighed

Udover stor arbejdsglæde, er der også stort fokus på fagligheden. Jonas skriver i sin indstilling "Jeg er utrolig glad for min arbejdsplads og ser virkelig frem til at skulle fortsætte min uddannelse hos dem, for de sørger virkelig for at give mig nogle udfordringer, der skubber mig lige akkurat udenfor min comfort zone, så jeg får mest muligt ud af min tid og får lov til at prøve mig frem med forskellige metoder. Der forventes, at jeg bruger min nye viden fra mine skoleophold, så jeg får et større indblik i virksomheden og min egen faglighed.".

Nordfyns Kommune - Offentlig administration arrow

Nordfyns Kommune er indstillet af administrationselev Pia Eggeling Poulsen.

Fantastisk start på arbejdslivet

Mødet med arbejdslivet som ung elev kan ofte være en udfordrende oplevelse, men Pia har oplevet noget helt anderledes. På trods af sin elevstatus har hun følt sig som en ligeværdig i sit team hos Nordfyns Kommune. Her værdsættes hendes kompetencer, og hun har fået spændende arbejdsopgaver inden for alt fra sagsbehandling til borgerkontakt. Det har givet hende mulighed for at udforske og lære alle aspekter af administrativt arbejde i en kommune.

Som Pia skriver i sin indstilling, så elsker hun sin arbejdsplads så meget, at hun ikke engang føler behov for ferie. Hun glæder sig hver dag til at møde ind på arbejde. Det er næsten som at have en ekstra familie, hvor man føler sig værdsat og inkluderet. Det må man sige er en læreplads værdig til at vinde årets læreplads.

Julie-Soerensen-Andreasen_JYSK-detailelev2022_5