TietgenSkolen eud & eux skal være Danmarks førende merkantile uddannelsesområde, placeret i et levende campusområde på kanten af havnekajen i Odense. Vi vil skabe en nytænkende merkantil skole, der også om mange år fremstår fremsynet og moderne. Vores nye skole skal være åben og imødekommende; et fyrtårn der tiltrækker både elever, undervisere og erhvervslivet.
I vores vision for vores nye skole arbejder vi med forskellige miljøer - studie- og undervisningsmiljø, områdets miljø og til sidst miljø i forstand af bæredygtighed. Studiemiljøet skal fremme nysgerrighed, kreativitet, nytænkning og samarbejde.
Vi ønsker at bryde med det traditionelle skoleskema og -drift. Elevernes lyst til at etablere små læringsbobler, skal understøttes af bygningen, ligesom at tydelige artefakter fremtoner skolens merkantile DNA. Det skal være tydeligt at afkode, at skolens drift kredser om detail, handel, kontor, event og det digitale. Bygningen skal understøtte elevers sociale behov, og rummenes udformning skal sikre muligheden for bevægelse dagen igennem.
Den stærke sammenhæng mellem arkitektur og didaktik sikrer rum og undervisningsmiljøer, der understøtter elevers og underviseres behov – også på individuelt plan. Elever kan have individuelle behov omkring foretrukne læringsmetoder, og underviserne kan veksle mellem arbejdsgange og aktivitetstyper, der løfter egen faglighed og elevernes udbytte. En faglig kodning af undervisningsmiljøerne skal øge elevernes trivsel, motivation og indlæring. Hvor det tidligere har været eleverne, der har ’ejet’ lokalet, bliver det i stedet fagene og metoderne – en tilgang, der i langt højere grad end et traditionelt klasselokale understøtter de forskellige undervisningsaktiviteter og praksislæring.
Bygningen skal udfordre og understøtte den pædagogiske praksis og sætte fokus på en projekt-/anvendelsesorienteret undervisning, der bringer eleven tættere på erhvervslivet. Holdstørrelser og udnyttelse af arealer er dynamiske og organiske, og skolen favner og tiltrækker ikke kun én elevtype, men alle – såvel unge som voksne, de skoletrætte som de fagligt stærke.
Den danske billedkunstner Asger Harbou Gjerdevik, uddannet fra Royal College of Art i London, har skabt et betydningsfuldt kunstværk til vores nye merkantile erhvervsskole.
Dette værk er ikke blot en visuel repræsentation, men en fortælling vævet ind i skolens kultur og historie, formet gennem Gjerdeviks interaktioner med elever og lærere. Gjerdevik har ad flere omgange besøgt TietgenSkolen, hvor han har foretaget opmålinger samt interviewet flere af vores elever og lærere for at skabe dette unikke kunstværk, tilpasset vores nye skole og identitet.
Værket er ikke blot en dekoration, men en integreret del af skolens identitet. Det er skabt gennem en proces, der involverer både traditionelle kunstneriske metoder og avancerede teknologier som computersimuleringer og projektor-simuleringer. Disse metoder har gjort det muligt for Gjerdevik at eksperimentere og finjustere værket, før det realiseres i fuld skala.
Denne omhyggelige proces sikrer, at det endelige kunstværk ikke kun vil være en fryd for øjet, men også et stimulerende element i skolens daglige liv. Det vil invitere elever og besøgende til at udforske og fortolke de mange lag af betydning, som Gjerdevik har indlejret i maleriet.