Hos TietgenSkolen har vi siden 1954 uddannet tusindvis af handelsfolk og været en toneangivende stemme i det danske uddannelseslandskab. TietgenSkolen eksisterer for at uddanne fremtidens handelsfolk i godt købmandskab. Vores fokus er at uddanne dygtige handelsfolk, som netop kan se muligheder (i FN’s verdensmål) og derigennem være med til at skabe en mere bæredygtig verden. Handelsfolk, som træder ind i fremtiden med et etisk og fagligt kompas, til gavn for dem selv, for fællesskabet og for samfundet.
I foreningen mellem det visionære og det virkelystne vil vi på TietgenSkolen altid udfordre merkantile medarbejdere og ledere til at træffe modige beslutninger, hvor ordentlighed og respekt er i centrum.
På TietgenSkolen prioriterer vi praksisfaglighed, hvor tæt samarbejde med virksomheder sikrer relevante uddannelsesforløb. Vores elever engageres i anvendelsesorienteret pædagogik gennem bl.a. værkstedsundervisning og casebaserede læringsforløb, der spejler virkelighedsnære problematikker for at fremme forståelsen af teoriens praktiske anvendelse. Vi integrerer fagene som værktøjer til at løse erhvervsrettede problemstillinger, hvilket skærper elevernes kritiske tænkning og problemløsningsevner.
Elevaktiverende arbejdsformer og udvikling af skaberkompetencer er nøgleelementer i vores pædagogiske og didaktiske praksis. Vi stræber efter at skabe et læringsmiljø, der inspirerer til innovation og personlig udvikling, hvor eleverne opfordres til aktiv deltagelse og stillingtagen. Målet er at forberede vores elever til et dynamisk arbejdsmarked og at udstyre dem med de færdigheder, viden og kompetencer, der kræves for at trives og lykkes i deres fremtidige karrierer.
Gennem opbygningen af praksisorienterede læringsfællesskaber på alle niveauer – elever, medarbejdere og ledelse – skaber vi et stærkt, samarbejdende miljø, der understøtter udvikling og faglig fordybelse.
Vores kursusudbud på TietgenSkolen skal afspejle arbejdsmarkedets aktuelle og fremtidige kompetencebehov. Ved at analysere tendenser og forudsigelser om fremtidige kompetencekrav sikrer vi, at vores undervisning er relevant, fremadskuende og tilpasset de udfordringer og muligheder, som vores kursister vil møde i deres professionelle liv.
På TietgenSkolen vil vi ruste vores elever til at kunne trives og lykkes i det digitale samfund. Vi vil forberede eleverne til et digitaliseret arbejdsmarked, og vores kursusudbud skal svare på virksomhedernes behov for kompetenceudvikling inden for digitalisering.
Den teknologiske udvikling giver konstant nye muligheder for læring, men teknologien kan også være en hindring for læring. Med digitalisering følger derfor et behov for digital dannelse:
Vi vil omfavne og eksperimentere med nye teknologier og digitale værktøjer, men vi vil gøre det med fokus på det, vi som skole er sat i verden for: faglighed og læring. I den digitale tidsalder er der mere end nogensinde brug for et undervisningsrum, der fremmer samtale, faglige fællesskaber, refleksion og fordybelse. For at skabe sådan et undervisningsrum er der brug for at foretage begrundede til- og fravalg af digitale værktøjer.
Sprogmodeller og andre systemer, der bygger på kunstig intelligens, har holdt deres indtog i klasserummet og på arbejdspladsen. Disse værktøjer rummer både muligheder og faldgruber. Derfor er det vores opgave som skole at danne vores elever til kritisk stillingtagen og refleksion. Det vil vi gøre ved at inddrage kunstig intelligens i undervisningen og samtidig inddrage eleverne i en kritisk stillingtagen til disse teknologier. Vi vil sikre tryghed og retning for elever, kursister og medarbejdere gennem tydelige mål og retningslinjer for anvendelsen af kunstig intelligens.
I skoledriften vil vi fortsætte med at digitalisere arbejdsgange, hvor det giver mening. Derfor har vi fokus på løbende kompetenceudvikling og på at styrke et arbejdsfællesskab, hvor videndeling kan foregå ubesværet og naturligt.
Handel åbner vores verden og knytter mennesker sammen i forpligtende relationer, lokalt og globalt. På TietgenSkolen vil vi medvirke til, at handel og værdiskabelse sker i respekt for en bæredygtig fremtid. Dannelse og uddannelse er vores kerneydelse – og dér hvor vi som skole kan gøre den største forskel for en mere bæredygtig verden. Vores elever og kursister skal opleve, at de gennem undervisning, projekter og aktiviteter erhverver sig viden og får mod til at handle bæredygtigt for virksomhederne og for samfundet.
Som UNESCO Verdensmålsskole vil vi:
Vi vil indtænke bæredygtighed i skolens daglige drift og træffe bæredygtige valg ift. bygninger, transport, nyanskaffelser og genbrug. Vi vil monitorere vores forbrug af el og vand og arbejde henimod at sænke vores CO2-aftryk. Vi vil involvere medarbejdere, elever og kursister i udviklingen af endnu flere bæredygtige løsninger. Vi vil foretage grønne investeringer, men dog i respekt for at vi som skole er sat i verden for levere uddannelse af høj kvalitet, og for at prioritere vores ressourcer til dette kerneformål.
Parallelt med den globale klimakrise oplever vi som samfund en stress- og trivselskrise hos både unge og voksne. Bæredygtighed handler om ansvarlighed og omtanke, både når det gælder klodens og menneskets ressourcer. Den bæredygtige skole er derfor en skole med et godt og sundt arbejds- og studiemiljø. Det ser vi som et fælles ansvar, som den enkelte medarbejder, leder og elev/kursist tager på sig i hverdagens nærmiljø: Vi vil passe på hinanden og på vores fælles omgivelser.
Her finder du antallet af elever på vores forskellige afdelinger og uddannelser
Årselever | |
Hhx | 1.371 |
Eud/eux | 363 |
Gymnasial supplering | 16 |
Skolepraktik og efterfølgende skoleperioder | 148 |
Kurser og efteruddannelse | 269 |
Årselever 2023 i alt | 2.167 |
Hoved- og nøgletal | |
Omsætning | 199,7 mio. kr. |
Overskudsgrad | 0,3 % |
Medarbejdere (årsværk) | 289,5 |