Hos TietgenSkolen har vi siden 1954 uddannet tusindvis af handelsfolk og været en toneangivende stemme i det danske uddannelseslandskab. TietgenSkolen eksisterer for at uddanne fremtidens handelsfolk i godt købmandskab. Vores fokus er at uddanne dygtige handelsfolk, som netop kan se muligheder (i FN’s verdensmål) og derigennem være med til at skabe en mere bæredygtig verden. Handelsfolk, som træder ind i fremtiden med et etisk og fagligt kompas, til gavn for dem selv, for fællesskabet og for samfundet.
I foreningen mellem det visionære og det virkelystne vil vi på TietgenSkolen altid udfordre merkantile medarbejdere og ledere til at træffe modige beslutninger, hvor ordentlighed og respekt er i centrum.
På TietgenSkolen prioriterer vi praksisfaglighed, hvor tæt samarbejde med virksomheder sikrer relevante uddannelsesforløb. Vores elever engageres i anvendelsesorienteret pædagogik gennem bl.a. værkstedsundervisning og casebaserede læringsforløb, der spejler virkelighedsnære problematikker for at fremme forståelsen af teoriens praktiske anvendelse. Vi integrerer fagene som værktøjer til at løse erhvervsrettede problemstillinger, hvilket skærper elevernes kritiske tænkning og problemløsningsevner.
Elevaktiverende arbejdsformer og udvikling af skaberkompetencer er nøgleelementer i vores pædagogiske og didaktiske praksis. Vi stræber efter at skabe et læringsmiljø, der inspirerer til innovation, foretagsomhed og personlig udvikling, hvor eleverne opfordres til aktiv deltagelse og stillingtagen. Målet er at forberede vores elever til et dynamisk arbejdsmarked og at udstyre dem med de færdigheder, viden og kompetencer, der kræves for at trives og lykkes i deres fremtidige karrierer eller som iværksættere.
Gennem opbygningen af praksisorienterede læringsfællesskaber på alle niveauer – elever, medarbejdere og ledelse – skaber vi et stærkt, samarbejdende miljø, der understøtter udvikling og faglig fordybelse.
Vores kursusudbud på TietgenSkolen skal afspejle arbejdsmarkedets aktuelle og fremtidige kompetencebehov. Ved at analysere tendenser og forudsigelser om fremtidige kompetencekrav sikrer vi, at vores undervisning er relevant, fremadskuende og tilpasset de udfordringer og muligheder, som vores kursister vil møde i deres professionelle liv.
På TietgenSkolen vil vi ruste vores elever til at kunne trives og lykkes i det digitale samfund. Vi vil forberede eleverne til et digitaliseret arbejdsmarked, og vores kursusudbud skal svare på virksomhedernes behov for kompetenceudvikling inden for digitalisering.
Den teknologiske udvikling giver konstant nye muligheder for læring, men teknologien kan også være en hindring for læring. Med digitalisering følger derfor et behov for digital dannelse.
Vi vil omfavne og eksperimentere med nye teknologier og digitale værktøjer, men vi vil gøre det med fokus på det, vi som skole er sat i verden for: faglighed og læring. I den digitale tidsalder er der mere end nogensinde brug for et undervisningsrum, der fremmer samtale, faglige fællesskaber, refleksion og fordybelse. For at skabe sådan et undervisningsrum er der brug for at foretage begrundede til- og fravalg af digitale værktøjer.
Sprogmodeller og andre systemer, der bygger på kunstig intelligens, har holdt deres indtog i klasserummet og på arbejdspladsen. Disse værktøjer rummer både muligheder og faldgruber. Derfor er det vores opgave som skole at danne vores elever til kritisk stillingtagen og refleksion. Det vil vi gøre ved at inddrage kunstig intelligens i undervisningen og samtidig inddrage eleverne i en kritisk stillingtagen til disse teknologier. Vi vil sikre tryghed og retning for elever, kursister og medarbejdere gennem tydelige mål og retningslinjer for anvendelsen af kunstig intelligens.
I skoledriften vil vi fortsætte med at digitalisere arbejdsgange, hvor det giver mening. Derfor har vi fokus på løbende kompetenceudvikling og på at styrke et arbejdsfællesskab, hvor videndeling kan foregå ubesværet og naturligt.
På TietgenSkolen ser vi dannelse som fælles praksis. Vi ønsker at styrke elevernes konstruktive kritiske tænkning, hvor man sammen med andre undersøger, udfordrer og forbedrer det, man er en del af. Eleverne skal ikke blot være deltagere i en skole, men medskabere af den. Det kræver, at de oplever sig som en del af et forpligtende fællesskab, hvor deres stemme og handlinger har betydning.
Når vi møder vores elever med en forventning om, at de tager ansvar for undervisningen og for vores fælles hverdag på skolen, bliver de ikke bare hørt – de lærer også at forbinde sig til hinanden i et meningsfuldt og handlekraftigt fællesskab. Elevdemokrati er ikke bare et gode, man nyder, eller en abstrakt størrelse som elevrådet sørger for; Det er noget, som alle er med til at bygge op ved at bidrage aktivt i hverdagen.
Et forpligtende klassefællesskab starter i det faglige fællesskab, men rækker også ud over det rent faglige. Vores skole skal være et sted, hvor man som elev hører til, og hvor man oplever, at man kan gøre en forskel – for andre og sammen med andre. At kunne og turde forpligte sig i et fællesskab styrker elevernes vedholdenhed, handlekraft og tro på egne evner. Det styrker den personlige myndighed, som ikke kun virksomhederne efterspørger – men som hele samfundet har brug for.
TietgenSkolens organisation som helhed understøtter en sådan fællesskabs- og handlingsorienteret skolekultur:
Vi arbejder professionelt og systematisk med feedback og refleksion over vores egen praksis.
Vores kvalitetssystemer understøtter involvering og fælles problemløsning.
Udviklingsarbejde gennemføres i forpligtende kollegaskaber og er drevet af behov for at udvikle praksis og skabe konkret værdi for elever, kursister eller kollegaer.
Her finder du antallet af elever på vores forskellige afdelinger og uddannelser
Årselever | |
Hhx | 1.379 |
Eud/eux | 397 |
Gymnasial supplering | 16 |
Skolepraktik og efterfølgende skoleperioder | 127 |
Kurser og efteruddannelse | 283 |
Årselever 2024 i alt | 2.202 |
Hoved- og nøgletal | |
Omsætning | 214,6 mio. kr. |
Overskudsgrad | -4,2 % |
Medarbejdere (årsværk) | 281,7 |