Merkantil praksisfaglighed

Merkantilt lærings- og værkstedsmiljøer

Vores elever skal hver dag mærke den merkantile faglighed. I den nye TietgenSkolen eud & eux vil vi etablere et unikt lærings-og værkstedsmiljø, der emmer af det merkantile DNA.

Karoline_eux2022-removebg
Kontorgrafik

Formålet med projektet

Vores målsætning er meget klar. Fagligheden skal ind under huden og ud i fingrene. Det merkantile lærings- og værkstedsmiljø vil i samspil med aktionslæringen bringe eleverne sikkert og tættere på arbejdslivet. Eleverne skal opleve en øget grad af faglig stolthed over konkret at bidrage ind i et lærings- og arbejdsfællesskab.

Lærings- og værkstedsmiljøet skal være åbent og inkluderende og vil igennem aktionslæring og den pædagogiske didaktik rumme og tilgodese elevernes differentierede læringsstile. Værkstedsmiljøet rummer både områder med mulighed for fælles aktiviteter såvel som mulighed for individuel ro, afskærmning og fordybelse.

Grafik butik detail
Lærings- og værkstedsmiljø

Front- og Backoffice

Vi oplever, at eleverne har behov for større nærhed til den merkantile faglighed. Vores elever skal i højere grad have praksisfagligheden fra hovedet og ned i kroppen.

I det merkantile lærings- og værkstedsmiljø skal eleverne kunne arbejde i praksis med eksempelvis at bygge den ’perfekte’ varepræsentation i pop-up butikken, printe plakater, skilte og 3D-elementer, træne god kundeservice, fysisk såvel som online, jonglere med event og mersalg i studiecafé og i kaffevognen, undersøge entreprenørskabets muligheder og prøve automatiserede administrationsprocesser via RPA og AI.

Alt dette baseret på værdierne merkantil dannelse, lokal bæredygtighed og global ansvarlighed.

I lærings- og værkstedsmiljøet er undervisningen interagerende og inspirerende og sætter den merkantile faglighed i spil, så den synliggør den virkelighed, eleverne møder på hovedforløbet og ude i arbejdslivet.

Subhero_NordeaFonden_Logo_P
Fondstøtte

Nordea-Fonden

Merkantilt lærings- og værkstedsmiljøer er støttet af midler fra Nordea-Fonden.

Klara-Mathisen_Nikolaj-Holbeck22_hhx(1)NY

Samarbejdspartnere i projektet

Projektet er et samarbejde med disse institutioner:

• Odense og de fynske omegnskommuner, UU-vejlederenheden (Samarbejde om brobygningsaktivitet).
  • FGU FYN, Odense (FGU Fyn = Assens, Kerteminde, Nordfyn, Nyborg og Odense Kommune) (Samarbejde om brobygningsaktivitet).
  • De enkelte grundskoler, herunder også frie og privatskoler i Odense og omegnskommuner (Samarbejde om brobygningsaktiviteter).
  • Samarbejdende og bidragende virksomheder og lærepladser, detail- og boghandlerkæder, specialbutikker, handelsvirksomheder og event-venues.
  • Videncenter CIU – Center for It i Undervisningen. TietgenSkolen er værtsskole for CIU samt to øvrige Videncentre henholdsvis Digital Handel og Viden om Data (Samarbejde om videndeling i og til erhvervsskolesektoren samt undervisningsudvikling).
  • HF og VUC Fyn (Samarbejde om mulighed for at etablere “snuseforløb” for elever/kursister i lærings- og værkstedsmiljøet).
  • Studievalg Fyn (Samarbejde om mulighed for erhvervspraktik for gymnasieelever og sabbatister (uge 43) i værkstedsmiljøet).

Dorte_Dons_Isager_DOIS_web22-removebg-preview
Dorte Dons Isager