Projektet skal forbedre elevernes sociale trivsel i undervisningen gennem nye didaktiske metoder og trivselsfremmende læringsfællesskaber.
Projektet styrker elevernes sociale trivsel i den faglige del af undervisningen, hvilket kræver en anden didaktik. Didaktiske VidenPersoner (DVP) faciliterer opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisningen til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankringen i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.
Grundelementerne er relationen mellem elev og lærer, og problembaserede, praksisnære cases relateret til faget. TFL udvikler elevernes samarbejdsevner, selvindsigt, styrkesider, initiativ og handlemod og gør det muligt for dem at opleve, at læring sker gennem træning af det uperfekte med plads til konstruktiv, faglig usikkerhed, hvorved faglig stolthed skabes. Desuden styrkes overgangen fra grundskole til grundforløb og videre til hovedforløb samt skolernes SPS-indsats.
Projektet omfatter ca. 50 uddannelser på grundforløb 1 og 2 hos i alt 12 partnerskoler.
Projektet arbejder med den faglige trivsel i læringsfællesskabet ved at:
Dette projekt er tredje trin i en trivselsindsats. De første trin fokuserede på at fremme individuel og social trivsel i gruppen, hvilket de fleste af partnerskolerne har deltaget i. Indsatsen kompletterer således partnerskolernes samlede trivselsindsats ved at arbejde med den tredje dimension som beskrevet i 4.1.
De af skolerne, som oplever et forbedringspotentiale, arbejder også med elevernes forventninger ved indslusningssamtalerne forud for uddannelsens start.
Samtlige elever møder indsatsen på følgende måde:
Eleverne vil også få mere viden, f.eks. i form af oplæg fra eksterne personer/rollemodeller, der kan fortælle om, at alle mennesker oplever kriser og følelsen af at være forkert og uperfekt. De vil ligeledes få viden om forskellige persontyper og teamroller. Dette vil hjælpe dem med at forstå, hvor vigtigt det er med forskellighed i holdninger og handlinger, især når de arbejder i grupper. Omfanget af elevernes deltagelse i et TFL-forløb afhænger af lærerens behov for støtte til udvikling af didaktikken i forhold til at skabe TFL.
Aktiviteterne retter sig mod følgende verdensmål:
Verdensmål 3: Sundhed og trivsel - Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper, specifikt mål 3.4, der handler om fremme af mental sundhed og trivsel.
Verdensmål 4: Sikre lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme mulighederne for livslang læring for alle. Specifikt mål 4.a: Uddannelsesinstitutioner skal skabe et sikkert, ikke-voldeligt, inkluderende og effektivt læringsmiljø for alle.
Verdensmål 8: Anstændige jobs - Specifikt mål 8.6, hvor andelen af unge, der ikke er i beskæftigelse eller uddannelse skal reduceres væsentligt.
Alle partnerne i projektet:
Campus Vejle, SOSU Syd, EUC Syd, Business College Syd, IBC, Kjærgård Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole, Rybners, EUC Lillebælt, Syddansk Erhvervsskole, HANSENBERG og TietgenSkolen.