Trivsel i Faglige Læringsfællesskaber

Projektet skal forbedre elevernes sociale trivsel i undervisningen gennem nye didaktiske metoder og trivselsfremmende læringsfællesskaber.

Partnere
studiemiljo1_1200x1200
Projektet

Trivsel i faglige læringsfællesskaber

Projektet styrker elevernes sociale trivsel i den faglige del af undervisningen, hvilket kræver en anden didaktik. Didaktiske VidenPersoner (DVP) faciliterer opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisningen til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankringen i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.

Grundelementerne er relationen mellem elev og lærer, og problembaserede, praksisnære cases relateret til faget. TFL udvikler elevernes samarbejdsevner, selvindsigt, styrkesider, initiativ og handlemod og gør det muligt for dem at opleve, at læring sker gennem træning af det uperfekte med plads til konstruktiv, faglig usikkerhed, hvorved faglig stolthed skabes. Desuden styrkes overgangen fra grundskole til grundforløb og videre til hovedforløb samt skolernes SPS-indsats.

Projektet omfatter ca. 50 uddannelser på grundforløb 1 og 2 hos i alt 12 partnerskoler.

• Læs mere om projektet
  • Fokus på faglig trivsel i læringsfællesskabet
  • Eleverne
  • Verdensmål

Fokus på faglig trivsel i læringsfællesskabet

Projektet arbejder med den faglige trivsel i læringsfællesskabet ved at:

• arbejde med relationerne mellem lærere og elever.
  • organisere arbejdet, så det meste finder sted i grupper med mest mulig elevaktivitet centreret om problembaseret læring.
  • tone undervisningen mest muligt med opgaver fra den virkelige verden – hentet i virksomhederne og didaktiseret, så de passer til elevgruppen.

Dette projekt er tredje trin i en trivselsindsats. De første trin fokuserede på at fremme individuel og social trivsel i gruppen, hvilket de fleste af partnerskolerne har deltaget i. Indsatsen kompletterer således partnerskolernes samlede trivselsindsats ved at arbejde med den tredje dimension som beskrevet i 4.1.

De af skolerne, som oplever et forbedringspotentiale, arbejder også med elevernes forventninger ved indslusningssamtalerne forud for uddannelsens start.

Eleverne

Samtlige elever møder indsatsen på følgende måde:

• Fra starten møder eleverne projektet gennem tilrettelagte onboarding-aktiviteter, hvor de bl.a. drøfter rammer og regler for deres faglige samarbejde i klassen. Metoderne kan bl.a. være værktøjet Fællesskab I Fokus (FIF) med en tilpasning, så det også udfordrer eleverne til at formulere regler og rammer for det faglige læringsfællesskab.
  • Lærerne udvikler i samarbejde med en Didaktisk Videnperson (DVP) en anden didaktik, hvor undervisningen i størst muligt omfang tilrettelægges som problembaseret læring med udgangspunkt i rigtige problemer fra rigtige virksomheder.
  • Eleverne oplever, at lærerne har en anden tilgang til ledelse i klasserummet og til håndtering af opståede konflikter.
  • Den didaktiske tilgang skal samtidig bidrage til en styrket faglig trivsel blandt eleverne, hvilket sker gennem et nært samarbejde mellem DVP og lærerne. Eleverne vil dermed opleve en anden tilgang til lærerens ledelse i klasserummet, håndtering af opståede konflikter og i visse tilfælde også lærere, der arbejder på at etablere stærkere professionelle relationer til eleverne.

Eleverne vil også få mere viden, f.eks. i form af oplæg fra eksterne personer/rollemodeller, der kan fortælle om, at alle mennesker oplever kriser og følelsen af at være forkert og uperfekt. De vil ligeledes få viden om forskellige persontyper og teamroller. Dette vil hjælpe dem med at forstå, hvor vigtigt det er med forskellighed i holdninger og handlinger, især når de arbejder i grupper. Omfanget af elevernes deltagelse i et TFL-forløb afhænger af lærerens behov for støtte til udvikling af didaktikken i forhold til at skabe TFL.

Verdensmål

Aktiviteterne retter sig mod følgende verdensmål:

Verdensmål 3: Sundhed og trivsel - Sikre et sundt liv for alle og fremme trivsel for alle aldersgrupper, specifikt mål 3.4, der handler om fremme af mental sundhed og trivsel.

Verdensmål 4: Sikre lige adgang til kvalitetsuddannelse og fremme mulighederne for livslang læring for alle. Specifikt mål 4.a: Uddannelsesinstitutioner skal skabe et sikkert, ikke-voldeligt, inkluderende og effektivt læringsmiljø for alle.

Verdensmål 8: Anstændige jobs - Specifikt mål 8.6, hvor andelen af unge, der ikke er i beskæftigelse eller uddannelse skal reduceres væsentligt.

Samarbejdspartnere

Projektets partnere

Alle partnerne i projektet:

Campus Vejle, SOSU Syd, EUC Syd, Business College Syd, IBC, Kjærgård Landbrugsskole, Dalum Landbrugsskole, Rybners, EUC Lillebælt, Syddansk Erhvervsskole, HANSENBERG og TietgenSkolen.

Charlotte-Birkthoej_removebg-preview
Charlotte Birkshøj