På hhx står elevernes trivsel højest på dagsordenen, og vi vil gerne sikre, at overgangen fra folkeskole til gymnasium sker så godt som muligt. Vi prioriterer fællesskabet og giver plads til forskellige sociale aktiviteter - også i skoletiden. Samtidig er vores fokus rettet mod at give vores elever den bedste erhvervsrettede gymnasiale uddannelse med høj faglighed og almen dannelse.
Hhx er en ungdomsuddannelse, hvor samarbejdet mellem elev, forældre og gymnasium er lidt anderledes i forhold til samarbejdet i folkeskolen. På hhx har vi fx ikke et forældreintra, hvor vi kan skrive ud til forældrene. Alle praktiske informationer sendes ud via mail. Er dit barn under 18 år, sender vi både en mail til forældrenes og til barnets mail. Hvis dit barn er fyldt 18 år, sender vi, på grund af reglerne for persondata, kun en mail til dit barn.
Vi gør meget for at have en god kontakt mellem hjem og gymnasium. Det gør vi, fordi vi ved, at vores elever befinder sig i en overgangsfase, hvor de mere selvstændigt skal tage ansvar for deres uddannelse, men samtidig stadig har behov for støtte fra dig derhjemme.
På hhx sætter vi fokus på at skabe gode fællesskaber og god klassetrivsel. Vi prioriterer fællesskabet i klassen højt og giver plads til aktiviteter, som kan skabe god stemning både i den enkelte klasse og på tværs af klasser og årgange.
Alle vores klasser har tilknyttet en mentor, som er en udvidet klasselærerfunktion, der har fokus på elevernes trivsel og faglige udvikling. Mentoren bliver elevernes kontaktperson og følger klassen alle tre år.
Hver klasse afholder klassemøder, hvor der bliver sat fokus på elevernes trivsel og deres faglige udvikling. I tilfælde af udfordringer kan der sættes ekstra resurser ind. I forhold til at sikre den størst mulige faglige udvikling tænkes der i differentiering og evt. også 2-lærer ordninger.
På hhx prioriterer vi fællesskabet og den gode stemning på gymnasiet. I 1. g. bliver alle klasser en del af Projekt Netwerk, som har fokus på at skabe gode relationer mellem eleverne og en god kultur i klassen. Projektet er støttet af Maryfonden og handler om at skabe god klassekultur og stærke fællesskaber. Målet er at støtte eleverne på ungdomsuddannelser i at skabe en klassekultur, hvor alle føler sig trygge og velkomne og samtidig give både elever og lærere redskaber til at se og hjælpe dem, der i perioder har det svært.
Frem til eleverne bliver 18 år vil du som forældre altid blive informeret og/eller inddraget i tilfælde af problemer med trivsel, fravær, faglighed, manglende afleveringer m.m.
En fælles indsats mellem gymnasium og forældre skaber de bedste resultater i forhold til læring og gennemførelse.
I løbet af 1. g. er der således også både forældreaften og forældrekonsultationer
Udover en mentor og en studievejleder har gymnasiet mulighed for at støtte på andre måder. Det kan eksempelvis være:
Hvis støtten i højere grad handler om at dyrke en ekstra stor faglighed/talent har vi et særligt talentprogram.
På TietgenSkolen lever vi op til alle gældende love og bekendtgørelser vedrørende specialpædagogisk støtte og hensyntagen til særlige behov. Vi yder den støtte, som lovgivningen kræver og berettiger til, men vi kan ikke imødekomme ønsker eller krav, der rækker ud over dette.
Lov om de gymnasiale uddannelser (LBK nr. 1106 af 12/09/2025) og Bekendtgørelse nr. 497 af 18/05/2017 – angiver præcist, hvad skolen skal gøre: Vi skal støtte elever med særlige behov gennem fx hjælpemidler, ekstra timer og tilrettede materialer, og vi skal planlægge undervisningen varieret og med plads til både svage og stærke elever. Vi følger disse regler, og vi træffer beslutninger om støtteforanstaltninger på baggrund af professionelle vurderinger i samarbejde med forældre og elever.
Disse bestemmelser sætter også grænser for, hvor langt vi som skole kan og skal gå. Vores juridiske forpligtelse er at sikre rimelige vilkår for alle elever inden for fællesskabets rammer – ikke at give individuelle særordninger, medmindre loven udtrykkeligt kræver det. Vores afvisning af ønsker om individuelle særordninger hviler netop på en pligt til at behandle eleverne lovligt og ligeværdigt. Med henvisning til ovenstående regler afviser vi de krav, der ikke understøttes af lovgivningen, samtidig med at vi fortsat vil støtte de elever med ekstra behov, inden for de muligheder, lovene og bekendtgørelserne giver os.
Vores fester bliver afholdt under kontrollerede forhold. Der er således et stort opbud af professionelt sikkerhedspersonale.
I samarbejde med andre gymnasier er der kontrol med, hvem som bliver lukket ind. Der er kontrol og kropsvisitering i døren.
Der sælges ikke stærk spiritus.