Bæredygtighed på TietgenSkolen

Bæredygtighed er en vigtig del af hverdagen på TietgenSkolen – både i undervisningen, i skolens drift og i samarbejdet med omverdenen. Vi arbejder med bæredygtighed ud fra UNESCO-hjulet, som viser, hvordan uddannelsesinstitutioner kan integrere bæredygtighed i alle led – fra læringsmiljø til samarbejde og kultur.

Her kan du læse, hvordan vi konkret arbejder med bæredygtighed i praksis:

Verdensmaals-hjul-gennemsigtig-RGB
UNESCO Verdensmålsskole
Odense Klimapartnerskab
Fællesskabet Cirkulær Odense
Narrativ2022_hjul_1200x1200_2
Bæredygtighed

Det blå område: Drift og rammer

Natur og biodiversitet
Vi passer på naturen omkring os ved at lade udvalgte områder vokse vildt, fx skråninger og arealer tæt på regnvandsopsamling. Andre områder – som rabatter og stier – holdes som græs, da det er mere sikkert og praktisk.

Energiforbrug
Vi arbejder aktivt med at spare på strøm, vand og varme – især i perioder med lav aktivitet som ferier og studieture. Vi opfordrer elever og medarbejdere til at huske at slukke lys, skærme og lukke vinduer. Derudover vil vi synliggøre skolens elforbrug på infoskærme for at skabe mere bevidsthed om energiforbruget.

Affaldssortering og genbrug
Vi sorterer affald i både kantiner, undervisningslokaler og udendørsarealer – og følger kommunens retningslinjer. Grønt affald fra kantiner og udendørs vedligeholdelse bliver genbrugt lokalt, og affald fra bygningsdrift håndteres ansvarligt. Vi minimerer unødig transport ved kun at få afhentet affald efter behov.

Ansvarlige indkøb og materialer
Vi prioriterer holdbare og genanvendelige materialer, når vi køber nyt inventar. Møbler bliver i videst muligt omfang genbrugt eller repareret. I vores kantiner bruger vi porcelæn i stedet for engangsservice, og vores rengøringsleverandør anvender miljøvenlige produkter.

En bæredygtig arbejdsplads
Vi styrker både det fysiske og psykiske arbejdsmiljø. Gennem konceptet ”Vi er hinandens arbejdsmiljø” sætter vi fokus på dialog og trivsel. Vi fremmer også bevægelse og sunde transportvaner ved fx at tilbyde låne-elcykler og skabe gode cykelforhold.

Narrativ2022_hjul_1200x1200_2
Bæredygtighed

Det røde område: Undervisning og læring

Verdensmål i undervisningen
Bæredygtighed og FN’s verdensmål er en del af undervisningen på flere uddannelser. Elever arbejder bl.a. med cirkulær økonomi og grøn omstilling i konkrete projekter. De deltager også i eksterne arrangementer som Demokratiets Dag, Klimafolkemødet og Festival for Fremtiden.

Markering af FN-dage
Vi markerer vigtige FN-dage – fx Uddannelsesdagen den 24. januar og Læsedagen den 8. september – og bruger dem som afsæt til refleksion og læring.

Kompetenceudvikling
Vores undervisere deltager løbende i projekter og samarbejder med andre skoler for at udvikle undervisningsmaterialer og blive klogere på grøn omstilling.

Narrativ2022_hjul_1200x1200_2
Bæredygtighed

Det grønne område: Kultur og fællesskab

Elevinddragelse og initiativer
Vi har bæredygtighedsudvalg på flere afdelinger og engagerede bæredygtighedskoordinatorer, som sætter grønne initiativer i gang. Nogle eksempler:

  • Klimahandledag og Earth Overshoot Day

  • Plantning af frugttræer

  • Pantindsamling på eud & eux

  • Samkørsels-app og cykelkampagner

Netværk og samarbejde
TietgenSkolen er en del af Odense Klimapartnerskab og Fællesskabet Cirkulært Odense. Vi samarbejder også med lokale virksomheder om bæredygtige elevprojekter, hvor eleverne kan bruge deres viden i praksis og udvikle konkrete løsninger.

Grøn Mikrohandlingspris
Hvert år uddeler vi TietgenSkolens Grønne Mikrohandlingspris til en elev, som har udvist handlekraft og mod til at gøre en bæredygtig forskel – både i undervisningen og ude i virkeligheden.

Internationale partnerskaber
Vi har udvekslingsprogrammer med Grønland og Færøerne og deltager i UNESCO’s ungeambassadørprogram med fokus på globalt medborgerskab og bæredygtighed.

UNESCO Verdensmålsskole_ 1200×1200
Vi er

UNESCO Verdensmålsskole

TietgenSkolen er en UNESCO Verdensmålsskole, hvilket betyder, at vi arbejder målrettet med FN’s 17 verdensmål både i undervisningen og i den måde, vi driver skolen på.

For os betyder det, at bæredygtighed ikke kun er noget, vi underviser i. Det er en tilgang, vi tænker ind i alt fra undervisningsforløb og elevaktiviteter til indkøb, energiforbrug og skolekultur.

Vi bruger UNESCO-hjulet som ramme for vores arbejde og har fokus på de tre områder. Det gør os i stand til at omsætte de store verdensmål til konkrete handlinger i hverdagen.

 Vores mål er at uddanne ansvarlige verdensborgere, der arbejder for en grønnere og mere retfærdig fremtid, både lokalt og globalt.