Mor og far - I er vigtige

Er du klædt på til at til at guide dit barn i deres valg af uddannelse?

Vi ved, at det at vælge ungdomsuddannelse er et stort spring fra folkeskolen eller efterskolen. De mange valgmuligheder kan virke uoverskuelige, og hvad vil man egentlig, når man bliver voksen? Her er er I en vigtig guide for jeres barn. Mange forældre føler sig dog ikke klædt godt nok på til den opgave, så derfor har vi forsøgt at samle de informationer, I har brug for, når snakken falder på valg af uddannelse.

Lucas-Westphael22_sjov_hhx(3)
Tre-glade-eux-elever-med-huer2020_web22-removebg_5x4
Vejledning og støtte

Tag snakken om valget af uddannelse

Som forældre spiller I en afgørende rolle i at støtte jeres børn i deres valg af ungdomsuddannelse. Vi opfordrer jer derfor til at tale med jeres unge om deres interesser, styrker og mål for fremtiden.

Samtidig er det vigtigt at opmuntre dem til at tænke bredt og undersøge alle muligheder og motivere dem til at udfordre sig selv og tænke ud af boksen. Vi har samlet nogle spørgsmål, som kan hjælpe dialogen i gang.

studiemiljø_1920x1200
Overblik

Overblik over ungdomsuddannelser

To overordnede kategorier
Helt overordnet inddeles ungdomsuddannelserne i erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser.

Erhvervsuddannelserne varer fra 1 - 4 år og tæller bl.a. en lang række kontor- og håndværksuddannelser samt social- og sundhedsuddannelser. En erhvervsuddannelse består altid af to grundforløb (GF1 og GF2), og veksler efter grundforløbet mellem skole og tid som elev en virksomhed. Når erhvervsuddannelsen er afsluttet kan dit barn komme direkte ud og arbejde med sit fag.

Dit barn har også mulighed for at tage gymnasiale fag under sin erhvervsuddannelse det kaldes eux. Med en eux har dit barn mulighed for at komme ud og arbejde med sit fag, eller bruge de gymnasiale fag til at læse videre.

De gymnasiale uddannelser varer mellem 2 - 3 år og kvalificerer dit barn til at søge ind på en videregående uddannelse.

• En almen studentereksamen (stx)
  • En højere forberedelseseksamen (hf)
  • En merkantil studentereksamen (hhx)
  • En teknisk studentereksamen (htx)
Med en eud eller en eux business

Skab din egen karriere

Colortone_Magnus_kvadrat

Jeg har altid drømt om at blive bilsælger. Med en elevplads hos CA Larsen har jeg spændende opgaver og firmabil.

Magnus Husted - eux business

Colortone_Camilla_1400x933

Jeg har altid gerne ville tjene mine egne penge. Med en elevplads hos VeroModa tjener jeg penge og motiveres af at snakke med kunderne.

Camilla Hansen - eud business

Betina

Efter 20 år som frisør, ville jeg gerne noget helt andet. Min drøm har været at arbejde på kontor. Nu er jeg kontorassistent hos Fyns Politi og jeg har fundet hjem.

Betina Riggelsen - euv business

Vælg hhx på TiegenSkolen

Hør vores elever fortælle om hhx

Sophia Helene Hüttmann_hhx_testamonial (2)

På hhx forbereder jeg mig til at komme ud i den virkelige verden fordi meget af det vi arbejder med i timerne handler om det der sker ude i verden.

Sophia Helene Hüttmann (Studieretning: Globale studier)

Line Krag Biernat_hhx_testamonial

Jeg synes generelt, at det sociale samvær på hhx er rigtig godt, fordi der bliver gjort virkelig mange ting for at få styrket os socialt - både i klasserne og på hele gymnasiet.

Line Krag Biernat (Studieretning: Marketing)

Mads Micchelsen_hhx_testamonial

Den måde, som lærerne inddrager erhvervsting i undervisningen er sindssygt fedt. Jeg kan virkelig drage paralleler fra det, der sker i min hverdag til det, jeg lærer i undervisningen.

Mads Michelsen (Studieretning: Forretningsudvikling)

Brug for hjælp? Kontakt os

Vores vejledere er klar til at hjælpe dig

Terese Termansen